Til godkjenning‎ > ‎

Egil Hansen Røstvær

lagt inn 19. okt. 2017, 02:37 av Bjørn Enes   [ oppdatert 29. okt. 2017, 01:27 ]
Egil Hansen Røstvær fikk tidlig interesse for sjølivet. Fra Rothaugen skole i Bergen hadde han utsikt til kaiene, hvor han og kameratene gjerne hang på fritiden. 
I 1962, etter 9. klasse, fikk Røstvær hyre på Astrea, som han seilte med i 13 måneder. "Det var her jeg lærte alt det grunnleggende", sier han selv. Senere seilte han med både Nora og Meteor, før han tok styrmannsskolen. 
I del 2 forteller han om livet etter handelsflåten. Han tok utdanning som teknisk tegner og begynte på Bergens Mekaniske Verksted i 1975. Da var norsk skipsbyggingsindustri på høyden rent sysselsettingsmessig, samtidig som de tradisjonelle virksomhetene maerket sværty sterk konkurranse fra asiatiske verft. Utstyr og oppdrag i Nordsjøen ble et alternativt marked, og etter hvert ble BMV mer og mer oljerettet. Verkstedet måtte gi opp omstillinga - men Egil ble med på utviklinga videre. Han forteller om hvordan det foregikk når utfordringene i Nordsjøen på felt etter felt stilte krav om nye tekniske og organisatoriske løsninger for å øke produktivitet og sikkerhet - og senke kostnadene. Alle måtte spesialisere seg. For Egil ble arbeidet mer og mer fokusert på sikkerhet og HMS. Gjennom hele yrkeslivet hadde han nytte av sineerfaringer fra handlelsflåten: "Oljehistoriahar vokst ut av sjøfartshistoria", sier han mot slutten av intervjuet. 

Opptakene ble gjort 22.01. (på Sjøfartsmuseet i Bergen) og 19.04.2017 (i studio). Intervjuer begge gangene var Bjørn Enes.

Egil H. Røstvær - Del 1:

Egil H.Røstvær - Del 2


Stikkord om  innhaldet i intervjuet:
(Tala til venstre er tidskodar - minutt og sekund frå start. Blå tidskodar er klikkbare. 
Du kan laga eigne peikarar ved å erstatta timar (h),  minutt (m) og sekund (s) i denne nettadressa: 
https://vimeo.com/238736931#t=0h6m44s



Del 1 – Opptak 22/01-2017
00:00:00:00 Fra Bergen.
00:00:15:00 På Rothaugen skole var det utsikt mot havna.
00:00:25:00 Kort vei til kaiene.
00:00:40:00 Luktene fra Sydamerikalinjen.
00:00:55:00 Et eldorado for oss guttene.
00:01:05:00 Hytte i hovedleia fra Bergen.
00:01:30:00 Bor i Tartargata.
00:02:10:00 Slaget ved Alvøen har alltid inspirert meg.
00:02:25:00 8 år gammel Nordstjernen t/retur Bodø.
00:02:50:00 Fikk jobb på terminalen da jeg var 14-15 år.
00:03:05:00 Bar bagasje på Englandsbåten.
00:03:30:00 Timannslugarer på 3. klasse.
00:03:35:00 Heis til 1.klasse.
00:04:05:00 I huset vårt bodde tidligere sjømenn.
00:04:20:00 Far jobbet i Bergenske.
00:04:30:00 Måtte spørre om du ville vite mer.
00:04:50:00 Fikk hyre på Astrea etter 9. klasse
00:05:05:00 Bygget i Åbo i 1939.
00:05:25:00 Solgt i 1949 til Svea i Stockholm.
00:05:35:00 Regjeringen i London tipset om båt.
00:05:55:00 Bergenske hadde mistet mange båter.
00:06:05.00 1944 Astrea
00:06:40:00 Måtte bygge om båten.
00:07:05:00 Jeg gikk om bord juli 1962.
00:07:15:00 Rotterdam. 13 måneder om bord.
00:07:35:00 Mange erfarne sjøfolk.
00:07:50:00 Fast kaiplass i Rotterdam.
00:08:10:00 Svære lektere som lastet og losset.
00:08:30:00 Hele familier om bord.
00:08:55:00 Losbåt.
00:09:40:00 Folk hadde faste steder i land.
00:10:05:00 Beskrivelse av båten.
00:10:55:00 Vi lastet i Haugesund og Stavanger. Hermetikk.
00:11:05:00 Det lå nesten alltid igjen tomme hermetikkbokser i lasterommet.
00:11:25:00 Kronos. Taubåten til Bergenske.
00:11:40:00 Kom ca en time før for å trekke oss ut.
00:12:00:00 Bygget i New York 1943.
00:12:25:00 April 1963. Kollisjon i innseilingen til Rotterdam.
00:12:45:00 Kl. 10 på formiddagen.
00:13:05:00 Disig.
00:13:20:00 Jeg sov på lugaren, på styrbord side.
00:13:35:00 Tysk fartøy. Humberg.
00:13:50:00 Babord skuteside ble skrelt opp.
00:14:05:00 Mannskapet hadde akkurat gått opp.
00:14:30:00 Skipperen kom løpende og spurte hvor mange som var drept.
00:14:45:00 Ingen omkom.
00:15:05:00 Astrea var bygget med isforsterket baug og skrog.
00:15:45:00 En ukes avbrekk.
00:16:20:00 Vi hadde en fast bar i Rotterdam.
00:16:35:00 Ble drevet av et ektepar.
00:16:50:00 Pålitelig sted.
00:17:20:00 Det var på Astrea jeg lærte alt det grunnleggende.
00:17:35:00 Et fartøy litt tilbake i tid.
00:17:55:00 Luketelt.
00:18:40:00 Mer effektive enn treluker.
00:19:10:00 Måtte alltid vurdere farvannet.
00:19:30:00 Vi måtte droppe ankeret én gang.
00:19:50:00 Røret til ankerkjettingen gikk gjennom overkøya mi.
00:20:05:00 1963 januar opprykk til jungmann.
00:20:25:00 Første dagen om bord.
00:20:35:00 Far var med.
00:21:00:00 Ble introdusert for båtsmannen.
00:21:25:00 Begge hender i leideren.
00:21:40:00 Gikk rundt og ble kjent med folk.
00:21:50:00 Fikk genser og matroslue.
00:22:15:00 4-8-vakten om natten. Brannrunde.
00:22:50:00 Veldig mye seilduk.
00:23:10:00 Aldri livbåtøvelser.
00:23:25:00 Pøser med vann.
00:23:40:00 Mye vasking.
00:23:55:00 Bergenske hadde rimelige priser.
00:24:15:00 Astrea gikk egentlig i Englandsruten.
00:24:25:00 Så fast til Rotterdam.
00:24:35:00 
00:24:45:00 Hadde spart en del penger.
00:25:00:00 Tok realskoleeksamen.
00:25:10:00 Reiste ut med Nora fra Bergenske.
00:25:15:00 Den var helt ny.
00:25:25:00 Hadde skorsteinsmerket til Erling Dekke Næss.
00:25:50:00 Mannskapet tok tog til Gøteborg.
00:26:10:00 Ble fraktet ut til Nora.
00:26:25:00 Samme overstyrmann som på Astrea.
00:26:35:00 Jomfrutur til Persiske gulf.
00:26:50:00 Båten kom rett fra verftet.
00:27:05:00 Få barnesykdommer.
00:27:30:00 Stor kafeteria og badebasseng.
00:28:00:00 Fortøyningsmannskap kom om bord i Suezkanalen.
00:28:20:00 Det kom også kjøpmenn om bord.
00:28:30:00 Moses drev butikk på dekk.
00:28:55:00 Skredder. Hadde anbefalingsbok.
00:29:15:00 Jeg bestilte en hvit dress.
00:29:35:00 Suezkanalen var 171 km lang.
00:29:50:00 To sjøer.
00:30:10:00 Inne ved Nildeltaet.
00:30:25:00 Ferger som de dro over kanalen.
00:31:10:00 Vi seilte inn i gulfen.
00:31:20:00 Saudi-Arabia var et lukket samfunn.
00:32:00:00 Gikk til Japan, Wales, Tyskland.
00:32:20:00 Nora hadde 26 tanker.
00:32:35:00 Et stort fartøy.
00:32:55:00 Alkohol var forbudt om bord.
00:33:05:00 En matros drakk etterbarberingsvann.
00:34:00:00 Manuell lasting. Måtte lodde.
00:34:30:00 Mye arbeid med å rengjøre tankene.
00:35:20:00 Videre til Iran.
00:36:05:00 Vi spilte fotballkamp.
00:36:30:00 Til Durban i Sør-Afrika. Ekvator-sertifikat.
00:37:20:00 Japan. Kjøpte en dukke.
00:38:40:00 Flyvefisk landet på dekk.
00:39:20:00 Nordover gjennom Suez. Ventet på konvoi.
00:39:40:00 Nøye vakthold.
00:40:00:00 Oppdaget folk på vei opp ankerfestet.
00:40:25:00 Overstyrmannen beordret å spyle dem.
00:41:30:00 Var i en periode på Meteor til Bergenske.
00:41:40:00 Bygget i Aalborg i 1955.
00:41:45:00 De hadde også bygget to hurtigruteskip.
00:42:00:00 Vi gikk med turister til Nordkapp.
00:42:10:00 En tur til Spitsbergen og Ny Ålesund.
00:42:30:00 Mange amerikanere og briter.
00:42:55:00 Mye vasking.
00:43:05:00 Måtte vaske salt vekk fra teakrekkene.
00:43:25:00 Vi hadde konditor om bord.
00:43:50:00 Foreløpig avslutning i Bergenske.
00:44:00:00 Seilte på et par andra fartøy.
00:44:20:00 Styrmannsskolen i Bergen 1966-1967.
00:44:40:00 Hadde navigasjonsinstrumenter som fag.
00:45:15:00 Kom opp i loddemaskin på eksamen.
00:45:25:00 Hadde sett den under en presenning på Astrea.
00:45:45:00 Vi brukte den aldri.
00:46:05:00 Sekstanten.
00:47:00:00 To krysspeilinger.
00:47:20:00 Solhøyden og kronometeret.
00:48:10:00 Går ikke i gråvær.
00:48:50:00 Decca-instrumentet.
00:49:40:00 Kom på slutten av 1950-tallet.
00:50:50:00 Sekstanten var lite brukt.
00:51:10:00 Tok Beffen til skolen.
00:51:30:00 Full fart rett på land.
00:52:15:00 Vikar som kjørte.
00:52:45:00 Hadde fått utsettelse fra militæret.
00:53:05:00 Seilte en periode med Fro fra Kjerland og Hanseat fra Strandheim & Stensaker
00:53:35:00 Begge var bulkskip bygget ved Neptun-verftet i Rostock.
00:53:45:00 Med Fro flere turer til Arkangels. Trelast.
00:54:15:00 Damer som kjørte truckene på kaia.
00:54:30:00 Vakttårnet spilte båtens nasjonalsang når vi dro.
00:54:50:00 Hakk i plata.
00:55:30:00 Marinefartøy hele veien.
00:55:40:00 Dette var rundt 1967.
00:56:00:00 En del kontroller.
00:56:30:00 Hanseat gikk mye til norske havner, Østersjøen, Poen, Øst-Tyskland.
00:56:50:00 Hvis du var til sjøs, var det enkelt å få utsettelse fra militæret.
00:58:00:00 Madla. Rekruttskolen.
00:58:30:00 Skulle lære å ta ladegrep.
00:58:55:00 Skarpt skudd.
00:59:25:00 Kirkeparade i Stavanger domkirke.
00:59:40:00 Håkonsvern. Våpentrening.
00:59:45:00 Offisersaspirant på Sjøkrigsskolen.
00:59:50:00 Flåteplanen av 1960.
01:00:10:00 Behov for personell.
01:00:50:00 Fikk tildelt fartøystype.
01:00:55:00 Sjøkrigshistorien fenget meg.
01:01:05:00 Jurisdiksjon. Politiinspektør Rynning-Tønnessen.
01:01:30:00 Plikttjeneste. 24. DKB-skvadron.
01:01:55:00 Var hovedsakelig i Nord-Norge.
01:02:25:00 En fin periode.
01:02:35:00 Langs grensen til Russland.
01:03:00:00 Hovedjobben min var navigasjon og våpenkontroll.
01:03:45:00 Samøvelser med danske og tyske fartøyer.
01:04:10:00 Alle fartøy gikk alene tilbake.
01:04:23:00 Fikk melding om forlis. Margit av Moss.
01:05:20:00 En person på en flåte.
01:06:00:00 Fire menn forulykket.
01:06:30:00 Øvelse i Korsfjorden.
01:07:55:00 Ble fulgt av sovjetiske fartøy.
01:08:05:00 Ubåtsøk i Vestfjorden.
01:09:50:00 Vi tenkte ikke så mye på den kalde krigen.
01:10:55:00 Hangar. Olavsvern i Tromsø.
01:11:30:00 Lite aktuelt med militær karriere.
01:12:00:00 Computerstyrte kanoner.
01:12:35:00 Dypvannsbomber på øvelse.
01:13:05:00 Dumpelager med bomber.
01:13:35:00 Jeg likte å kunne seile uten los.
01:13:55:00 Kom inn i alle havner.
01:14:05:00 Blue Moon.
01:15:00:00 Gikk til Øst-Tyskland. Ekstremt strengt.
01:16:15:00 Veldig avslappet i Polen.
01:16:25:00 De øst-tyske barene.
01:17:50:00 Trang passasje sør for Florø. Så ingenting.
01:19:30:00 1971/1972 en skillevei.
01:19:40:00 Utflagging var så vidt begynt.
01:20:15:00 Jeg tok kontakt med Bergens Mekaniske Verksted.
01:20:25:00 Fikk jobb på tegnekontoret.
01:20:50:00 Tegnet profiler til skipsbygninger.
01:21:40:00 Vi lærte å tegne nøyaktig.
01:23:45:00 Konstruksjonsavdelingen for utrustning av fartøy.
01:23:55:00 Ventilasjon, innredning.
01:24:15:00 Jo Lønn. Tankfartøyet Sarita for Ugland.
01:24:30:00 Ferje for Egypt.
01:24:50:00 Bygget ferja Rostock som skulle gå med jernbanevogner mellom Sverige og Øst-Tyskland.
01:25:15:00 Assymetrisk hekk. Fengsel om bord.
01:26:00:00 Fikk kontakt med sjøforsvaret.
01:26:35:00 Veldig avanserte fartøy.
01:27:20:00 Jeg hadde nytte av seilererfaringen.
01:28:40:00 Bygget kjemikalietanker for Odfjell.
01:29:20:00 Eget kontrollrom for styring av lasting.
01:31:25:00 Jeg ble leid ut ett år til Laksevåg.
01:31:50:00 Verksted skulle registrere atl de hadde av utstyr.
01:32:10:00 Mye gammelt.
01:32:50:00 Fikk oppdrag for Statoil.
01:33:50:00 Modul til Gullfaks A.
01:33:30:00 Teknisk sikkerhet var en ganske ny disiplin.
01:34:10:00 Passiv brannbeskyttelse.


Del 2 – Opptak 19/4-2017
00:00:00:00 Om å tegne og brenne ut profiler.
00:00:00:55 Profilene ble kjørt ut på byggehall og satt sammen.
00:01:15:00 Jeg laget tegningsgrunnlaget.
00:01:35:00 Jeg tegnet mye dekksutstyr, innredning.
00:02:15:00 Fallrepsarrangement.
00:02:20:00 1975-1979.
00:02:35:00 Mange varierte oppdrag.
00:03:00:00 Skip med rustfrie tanker og sentralstyrt operasjon av tankene.
00:04:40:00 Første gang jeg var offshore, Statfjord A.
00:05:25:00 1977-1978 leid ut til Brownaker offshore.
00:06:20:00 Mye utenlandsk arbeidskraft.
00:06:40:00 1983: BMV skulle bygge en borremodul. D11.
00:07:15:00 Første byggeoppdrag her i Bergen for offshore.
00:07:30:00 Skipsbyggingen hadde begynt å få konkurranse.
00:08:20:00 Jeg hadde tatt teknisk tegning.
00:08:50:00 Det pluss maritim utdannelse ga meg innpass.
00:09:25:00 Teknisk sikkerhet. Overflatebehandling.
00:09:50:00 Måtte tilegne oss kunnskap.
00:13:10:00 Etter D11 bygget man en tilsvarende for Gullfaks C.
00:13:35:00 Designen foregikk i Kristiansand.
00:14:05:00 Brannsystem, rømningsveier, passiv brannbeskyttelse.
00:16:05:00 Jeg ble utleid til Aker engineering i Oslo.
00:16:15:00 Et lite kunnskapsmiljø.
00:16:30:00 Nytt prosjekt, Snorre.
00:16:40:00 Mange briter.
00:17:50:00 Krav og retningslinjer var på plass.
00:18:25:00 Oljedirektoratet la premissene.
00:19:10:00 Oljeselskapene måtte formidle kravene videre.
00:20:30:00 Nye krav til bemanning.
00:20:55:00 Norsok.En samling fagrettledninger utarbeidet av petroleumsindustrien.
00:21:35:00 Ville effektivisere tidsbruk og kostnader.
00:22:50:00 Oseberg sør. Jeg var mye i Oslo.
00:25:10:00 Snorre står ikke fast på bunnen.
00:26:00:00 Mye risikoanalyse.
00:26:15:00 Måtte ha alibi for det som var gjort.
00:26:25:00 Møte med opptil 20 personer.
00:27:30:00 Ulike nivåer på diskusjonene.
00:29:25:00 HACCP (hassup)
00:30:15:00 Redusere gitte risikoverdier.
00:30:45:00 Fremdeles ikke bygd på dette tidspunktet.
00:31:30:00 Design review = en abstrakt diskusjon?
00:32:00:00 Uvesentlige momenter kan ha betydning.
00:32:55:00 Særegne krav til petroleumsvirksomhet.
00:34:30:00 BMV avsluttet virksomheten.
00:34:55:00 Offshore-fartøyer ble underlagt to forskjellige regelverk.
00:35:50:00 Kunne være utfordrende med ulike regelverk.
00:36:40:00 I 1990 kom jeg inn på prosjektet Troll A.
00:36:55:00 Det var en gassplattform.
00:37:05:00 En annen brannbelastning. Jetbrann.
00:38:25:00 Måtte finne et velegnet produkt som oppfylte kravene.
00:38:45:00 Endte opp med et uprøvd amerikansk produkt.
00:39:00:00 Produktet måtte sertifiseres. Sintef.
00:39:10:00 Simuleringer.
00:39:55:00 Det var en type 2-komponents proxytype.
00:40:25:00 Designkriteriene for Troll A var 90 år.
00:40:40:00 Ved testing må du forvente en eksplosjon med påfølgende brann.
00:41:55:00 Et uhyre komplisert produkt.
00:43:45:00 Var også med på renovering av brannbeskyttelse Gullfaks.
00:44:35:00 Det meste interessante var oppfølging brannbeskyttelse Sleipner.
00:44:50:00 På et verft i Marseille.
00:45:25:00 Teststykke.
00:45:45:00 Måtte gjøre det 5 ganger før vi tilfredsstilte kravene.
00:46:20:00 Verftet fikk økonomiske problemer.
00:46:30:00 Direktøren ble slått ned.
00:46:45:00 Annen alkoholkultur.
00:47:30:00 Arbeiderne stengte for porten.
00:48:20:00 Havnebassenget stengt med eksplosiver.
00:48:50:00 Modulen ble fraktet til Norge.
00:49:05:00 Veldig mye å se i Marseilleområdet.
00:50:25:00 Ulike arbeidskulturer.
00:51:30:00 Norsk kunnskap eksportvare.
00:52:30:00 Smalt fagområde.
00:52:55:00 1992 Troll-prosjektet.
00:53:00:00 Designkontor på Forus. Shell.
00:53:25:00 Verft i Skudeneshavn.
00:53:55:00 Selve borretårnet bygget i Canada.
00:54:10:00 Bodde med kolleger.
00:54:50:00 1994/95: Vats i Ryfylke.
00:55:30:00 Bygging av topside.
00:56:15:00 Storm. En av lekterne punkterte.
00:56:40:00 Enorm dokumentasjon og oppfølging.
00:57:10:00 Hevet plattformen.
00:57:25:00 Måtte ha helikopter til å komme om bord.
00:57:55:00 Stord. Alt ble koblet.
00:58:05:00 Utslep i mai 1995.
00:58:40:00 Mye internasjonal presse.
00:59:20:00 Utilityskaftet.
00:59:45:00 Kabler til og fra land.
01:00:50:00 Heisen brukte 9 minutter.
01:01:05:00 Mistet en stillasplanke.
01:01:25:00 Jeg var sikkerhetsoffiser.
01:02:00:00 Mye fokus på sikkerhet.
01:02:20:00 Vi bodde på boligrigg.
01:02:45:00 Gangvei til plattformen.
01:03:10:00 I dårlig vær måtte gangveien av.
01:03:30:00 Måtte ha kontroll på hvem som var hvor.
01:03:50:00 Omfattende sikkerhetsrunder.
01:04:20:00 5 1/2 år i norske Shell.
01:04:30:00 Statoil hadde driften.
01:04:40:00 Litt ulike selskapskulturer og metodikk.
01:05:10:00 Shell med britiske og nederlandske standarder.
01:06:45:00 1996: Transocean company.
01:07:10:00 Modulert borerigg.
01:07:20:00 Tananger/Houston.
01:07:45:00 Ulike standarder var utfordrende.
01:08:35:00 Vi så hvordan stemplene på dokumentasjonen var likt plassert.
01:09:45:00 Amerikanerne var stort sett gode.
01:10:25:00 Vi måtte dokumentere mer.
01:12:10:00 Rubicon-modulen
01:13:15:00 Tårnet måtte kunne falle rett vei i sjøen.
01:14:25:00 Borremodul Jotun.
01:14:55:00 1998: ProSafe Tananger.
01:15:10:00 Jeg var HMS- og kvalitetssjef.
01:15:35:00 Mer om ProSafe.
01:17:15:00 Jeg var mest involvert i fartøyene.
01:17:35:00 Ombygging. Oppgradering fra DP3 til DP4.
01:18:55:00 Beredskapsorganisasjon.
01:20:20:00 Simulerte hendelser.
01:21:10:00 Vi bygget om fartøyet Regalia.
01:21:50:00 Brønnintervensjon.
01:24:45:00 I dag foregår mye på havbunnen.
01:26:40:00 Rådgiver hos KCA Deutag Drilling Bergen
01:26:50:00 Kvalitetsrevisjoner og risikoanalyser.
01:27:15:00 Miljøsertifisering.
01:27:55:00 Mer om kvalitetsrevisjoner.
01:31:05:00 Mer om miljøsertifisering.
01:33:10:00 Pensjonist.
01:33:25:00 Karriereveien litt tilfeldig.
01:34:20:00 Alt har blitt spesialisert.
01:34:40:00 Har hatt mulighet til å påvirke.
01:35:10:00 Husker godt hvordan det var å være til sjøs.
01:36:20:00 Hovedinteressen som pensjonist er det maritime.
01:36:50:00 Maritim samling og sjøfartshistorie.
01:37:20:00 Et overblikk over karrieren.
01:37:30:00 For mye byråkrati?
01:38:35:00 Mye ble lagt på leverandørene.
01:41:45:00 Oljehistorien har vokst ut av sjøfartshistorien.
01:42:35:00 Framtiden til sjøfartsnasjonen Norge.
01:43:00:00 Mer frakt på sjøen framover veiene.
01:43:20:00 Mer turisme til sjøs.
01:43:30:00 Lønnsnivået vil ha betydning.
01:44:00:00 Behov for vedlikehold i Nordsjøen.
01:45:00:00 Behov for spesialfartøy.
01:45:10:00 Før dro "alle" til sjøs.


Comments